06 ಅಕ್ಟೋಬರ್ 2008

18 de setembre - Agra

La idea d'aquest dia era bàsicament veure el famós Taj Mahal, el mausoleu que l'emperador mogol Shah Jahan va construir per a la seva estimadíssima dona favorita (perquè en tenia unes quantes XD). Un monument famós arreu del món que a més a més representa la imatge de l'Índia per a tot el món.

El Taj Mahal a trenc d'alba

Bàsicament, dit curt, no pots anar a l'Índia i no visitar el Taj Mahal. I els molt murris se n'aprofiten, i tant si se n'aprofiten! Agra és una ciutat força avorrida i si no fos perquè al segle XVII al senyor emperador Shah Jahan se li va acudir començar a construir un fort-palau enorme i el mausoleu per a la seva dona Mumtaz (el Taj), actualment dubto que figurés en cap mapa turístic d'enlloc.
Com que pràcticament tothom que va a l'Índia, i especialment els que hi van en viatge organitzat autobús amunt i autobús avall, visiten Agra i el Taj, no només el preu de l'entrada del Taj i dels altres monuments d'Agra (per als estrangers, s'entén) és caríssim pels estàndards del país, sinó que a més a més la densitat per metre quadrat de pesats venedors a l'entrada i sortida dels monuments deu ser la més alta del país.

El Taj il·luminat pels primers rajos de sol del dia.
L'efecte del marbre fa que vagi canviant de color segons la llum.

En tot cas, Delhi i Agra estan farcides de monuments que van construir els mogols (no confondre amb el "moNgols", que no tenen res a veure), especialment la dinastia que va del rei Akbar el Gran (avi), Jahangir (fill), Shah Jahan (nét) i Aurangzeb (besnét), el llegat dels quals és visible a tota la zona i va ser el centre dels nostres últims dies de viatge per l'Índia.
Els mogols van ser una dinastia de conqueridors de religió i cultura islàmica que van arribar a dominar tota l'Índia. Per tant, es van dedicar a construir mesquites, mausoleus i palaus de clara influència àrab. Si heu anat a l'Alhambra de Granada, tot el tema aquest dels monuments mogols de l'Índia no us semblarà pas tan especial. Evidentment, tot és majestuós i preciós, ja que predomina o bé una espècie de pedra vermella molt bonica o bé el marbre blanc que tant li agradava a Shah Jahan. Són monuments impressionants, però tenen un aspecte "familiar".

Detalls del Taj

Dit i fet, ens vam llevar molt d'hora per anar a veure la sortida de sol al Taj Mahal. Primer per la llum especial de què podríem disfrutar i segon per evitar les hordes de visitants que segurament omplen el recinte durant el dia i fan que la visita deixi de ser especial per ser "un monument més". El Taj ens va encantar, és clar, i sobretot gràcies al fet d'haver-hi anat ben d'hora. Va resultar que va ser l'únic moment del dia en què els rajos del sol van il·luminar el monument, ja que després es va posar tot núvol i es va acabar el miratge. Encara bo! Realment, el Taj mereix tota la fama que té.

A primera hora del matí, davant del Taj, i sense gent que faci malbé la foto!

El que va ser un punt molt interessant de tota la nostra visita a Agra va ser que vam tenir un guia que era musulmà convençut i vam poder conversar a un nivell força profund amb ell sobre la religió musulmana i tot plegat. Era dels "radicalillos" i per tant no acceptava que cap religió que no fos la seva fos "la correcta", i de fet de vegades ens donava la sensació que ens tenia genuïna llàstima perquè en ser "infidels" no podríem anar al cel. Tot això va contrastar molt amb l'experiència que vam tenir dos dies després, a Jaipur, on el guia que ens va portar a visitar la ciutat era de religió hindú i també vam poder parlar amb ell sobre aquests temes a un nivell més enllà del superficial. Realment, la religió és un tema sempre present a l'Índia, no sé si hi ha gaires llocs com aquest al món, amb tantes religions convivint de forma tan intrincada.

Un esquirolet que ens va fer molta gràcia

La pròxima visita a Agra va ser al Fort d'Agra, l'anomenat "fort vermell" per la pedra de color terrós amb què el va fer construir l'empeardor Akbar el Gran. Uns anys més tard, el seu nét Shah Jahan (el del Taj Mahal), va afegir tota una zona nova de marbre blanc (aquest home tenia una obsessió amb el marbre blanc).

L'entrada de l'impressionant fort d'Agra

La zona de marbre blanc del fort d'Agra

El fort és impressionant, enorme i molt bonic. A més a més, té vistes molt bones del Taj Mahal i del riu Yamuna. Curiosament, el fill d'en Shah Jahan (l'Aurangzeb) va decidir fúmer fora el seu pare del tron (perquè es gastava massa calers en monuments XD) i el va tancar al mateix fort, a la zona de marbre blanc. El pobre Jahan es va passar els seus últims anys de vida tancat, però això sí, amb una vista privilegiada del seu mausoleu favorit, el Taj Mahal.

La vista del Taj des del fort

El nostre tour per Agra va continuar amb la visita al mausoleu on hi ha les despulles de l'Akbar el Gran, amb un estil que recorda bastant el del Taj Mahal però en color vermell, i una visita al "Baby Taj", a l'altre cantó del riu, un petit mausoleu en el qual es van inspirar els arquitectes del Taj Mahal. Un petit edifici molt bonic.

El mausoleu d'Akbar el Gran

El petit Taj, anomenat oficialment mausoleu Itimad-Ud-Daulah

Però el millor de la visita al Baby Taj, que vam demanar expressament ja que no era inclosa al planning original (sí, en aquell moment ja estàvem farts de mausoleus i monuments, però igualment de vegades no et vols perdre segons quines coses), no va ser el propi monument, sinó que per tornar a creuar el riu cap al cantó de la ciutat principal el conductor va decidir passar per un pont súper autèntic d'acer, on vaig decidir demanar que em deixessin a mig camí per poder creuar-lo a peu mentre anava fent fotos. Fantàstic, tu!

Un pont d'allò més autèntic!

Després d'un matinet intensíssim de visites i algunes compres, vam decidir que a la tarda veuríem una altra pel·lícula de Bollywood, de manera que vam demanar on podríem anar i ens van recomanar un centre comercial. I, dit i fet, cap allà que vam fer! La pel·li elegida aquesta vegada va ser Rock On!, de la qual us hem parlat al post anterior i que, tot i no saber ni un borrall d'hindi, ens va ENCANTAR.
I res més, la tarda va ser una barreja de descans (que ja tocava), passejos per la zona al sud del Taj, un petit barri amb carrerons molt estrets que van construir per viure-hi tots els treballadors i paletes que van treballar durant la construcció del Taj Mahal, algunes compres i un sopar boníssim.

Un detall del fort d'Agra