03 ಅಕ್ಟೋಬರ್ 2008

21 de setembre - de Jaipur a Delhi

El viatge ja s'acabava i de fet només ens quedaven una mica més de 48 hores a l'Índia, però encara havíem de fer un últim desplaçament llarg per carretera: el trajecte Jaipur-Delhi, que ens va ocupar tot el matí sencer. Va ser un viatge avorridot ja que el paisatge tampoc no era pas espectacular i la zona del sud de Delhi és molt industrial i plena de residències i blocs de pisos sense gaire caràcter.

I ja està! Aquest és l'últim mapa; trajecte complet

El cas és que vam arribar ja ben passat el migdia a l'hotel i teníem tota la tarda lliure, de manera que vam decidir d'anar a Connaught Place, que quedava a propet de l'hotel, i menjar alguna cosa allà. Després ja veuríem què fèiem.

Un cuiner als carrers d'Old Delhi

Delhi té dues parts molt diferenciades: la ciutat antiga (Old Delhi o Vella Delhi) que queda cap al nord i la ciutat nova que van fer els anglesos cap al sud a la seva manera i que van anomenar New Delhi, o sigui Nova Delhi. Nova Delhi és més aviat avorrida, amb avingudes moooolt amples i llargues que són impossibles de recórrer a peu. Tot i que fa relativament poc que Delhi té per fi línies de metro, el metro encara no arriba a gaires llocs (tot i que estan construint moltíssims kilòmetres ara mateix, sobretot perquè el 2010 els toca organitzar els Jocs de la Commonwealth), de manera que a Delhi depens molt del tema taxis, autos i tal (no hi ha rickshaws, per cert). Sort que són barats, que si no...

Escena d'Old Delhi

Enmig de les dues Delhis hi ha una plaça molt gran amb dos carreteres concèntriques que s'anomena Connaught Place i que serveix una mica com a cor de la ciutat i divideix les dues parts tan diferenciades. I allà és on vam anar a dinar i a veure llibreries i botigues. Mentre dinàvem, vam estar llegint la guia per veure què podríem fer, i sort que ho vam fer, perquè ens vam adonar que el Fort Vermell de Delhi, un dels reclams turístics més importants de la ciutat, tanca els dilluns! Doncs bé, cap allà que vam fer.

L'entrada del Fort de Delhi

Detall del fort de Delhi

El Fort Vermell està situat a Old Delhi i és un de les fortificacions i palaus que l'emperador mogol Shah Jahan (sí el del Taj Mahal) va fer construir durant el seu regnat. I, la veritat, no sé si va valer gaire la pena anar-hi, eh? Sobretot perquè el fort d'Agra li dóna mil voltes en grandesa i espectacularitat. Però bé, suposo que la "culpa" va ser nostra per haver fet el viatge "al revés". M'imagino que la majoria de viatgers entren per Delhi i el primer monument que veuen és aquest, de manera que suposo que els agrada força. En haver-ho fet del revés, el que ens vam trobar és amb un monument més, més aviat normalet, i amb un preu d'entrada caríssim i molts controls de seguretat, escorcolls i molèsties (una setmana escassa abans hi havia hagut uns atemptats a Delhi). Bé, la part positiva és que, com que era diumenge, hi havia molts indis passejant per allà i passant-s'ho bé i vam poder disfrutar de l'ambient dominical.

Un dels palauets que hi ha a dins del Fort

Després, vam veure també que hi ha un petit museu de Gandhi al lloc on el van assassinar, però tancaven a les 6 de la tarda i eren les 5.30. També estava tancat dilluns, de manera que si el volíem veure, per aprendre una mica més sobre aquest personatge tan important per als indis, hi havíem d'anar per força en aquell mateix moment. I ens havíem d'espavilar! Vam buscar un autorickshaw i li van dir "sisplau, volem anar al lloc de Gandhi "tal", però el tio ens va entendre malament i ens va portar a la tomba d'en Gandhi, que no tenia res a veure! Per culpa seva ens vam quedar sense veure allò. Bé, suposo que no ens vam perdre gran cosa.

El metro és modern i molt net. Però ull a la foto, els seients són, com diu el cartell
"For ladies only" (només per a dones) i només hi ha una dona asseguda! Jarl!

Tot seguit, vam estar fent un passeig pels carrerons d'Old Delhi. La majoria de botigues estaven tancades, però ens vam fer una idea de com deu ser allò un dia de cada dia... Mortal! És un laberint de carrerons estrets realment gran. Allà, vam menjar uns dolços increïbles (a la botiga Jalebi Walah) i també vam trobar una botiga on vam comprar unes pastes boníssimes per portar-nos a casa per regalar als amics i família.

Carrerons d'Old Delhi

La tarda-nit es va completar amb una tassa de chai al carrer, un altre passeig per les botigues de Connaught Place, concretament al Palika Bazaar, una sessió llargueta d'internet, una bona dosi de descans i un soparet també molt bo.

Un il·luminat a l'entrada del fort